Skip to content

Symaskinen…

januari 27, 2011

…har väckts till liv igen. Ljuset återvänder och då vaknar sylusten.  Lite vila ifrån det mesta har varit välbehövlig efter det kaos som uppstod under julveckorna… men nu börjar det klia lite i fingrarna igen.

I söndags var jag på syträff med broderigruppen… men det blev inget broderande den här gången. Vi körde ett litet ”projekt”  och sydde necessärer istället. Vi var tretton sysugna ”tjejer” i varierande ålder som träffades i en ny lokal… hos Medborgarskolan… som vi planerar att använda oss av i fortsättningen. Den är ljus och har många bord så vi alla får plats med alla våra prylar. Stämningen steg hastigt och vi hade lika roligt som vi alltid brukar ha!

  Eva var den som guidade oss igenom necessärsömnaden… hon ordnade också med kaffe och smörgåsar. En del av oss hade inte sytt nån necessär förr… så det blev lite av en kurs för dem och en uppfriskning av minnet för oss andra.

Samköp är ju väldigt br att göra… så blir det inte så dyrt med frakt och expeditionskostnader. Man får så mycket mer för sina pengar om man skickar efter det man behöver.

Strykningen är ju nåt som är väldigt viktigt att göra noga för ett snyggt slutresultat. Den här gången använde vi oss av ett lite större mönster… men momenten är ju desamma oavsett hur stor necessären blir. Sen är det bara att dekorera efter eget huvud. Eva har sytt många att använda som mallar om den egna fantasin fallerade. 

Några av de mindre necessärerna är mina… men Evas lite större modeller är dem som upptog intresset denna dag.  Det går ju att variera modellerna hur mycket som helst och det är bara sååå roligt. Det blir lätt en ”sjuka” att sy necessärer… så det gäller att vara vaccinerad för den som inte vill smittas! Var man kan få den sprutan vet jag däremot inte!

Det är väldigt roligt att få till ett resultat som man blir nöjd med. Dekorationsidéerna växer ofta fram under arbetets gång för min del… så jag vet oftast inte vad det blir för slutresultat. Det är lika spännande varje gång! Här har jag använt mig av lite spets som jag rynkat ihop och så fäste jag en mässingsknapp i varje ”blomma”. En bit guldig tråd tinnades till en ”kedja” som fick binda ihop blommorna. Sen tyckte jag att den var färdig. Enkelt och effektfullt… tror jag i alla fall!

Den här gången gjorde jag några fack på den ena insidan för mindre saker… som kan vara bra att ha stående. Inredningen kan man utveckla en hel del… om man bara tänker till lite innan man börjar! Jag tänkte inte sååå mycket… men nu vet hur jag ska göra nästa gång!

6 kommentarer leave one →
  1. januari 28, 2011 00:00

    Va kul att se bilder från eran syträff. Känner igen några av tjejerna där 🙂
    Kanon härliga necessärer ni sytt,
    Verkar vara ett kanon mönster Eva gjort.

    Kramar
    Lotta

    • januari 29, 2011 22:54

      Våra träffar är guld värda ska jag tala om Lotta! Man brhöver få lite utbytande av idéer och erfarenheter så jag vill inte vara utan mina två grupper!
      Ha det gott

  2. januari 29, 2011 17:35

    Du är makalöst duktig att sy! Otroooooooligt fin necessär! Och dina kompisar är inte dåliga, de heller! Tummen upp från mej!

    • januari 29, 2011 22:46

      Vi har väldigt roligt på våra träffar ska du veta! En del blir allt sytt också!
      Jodu Nela… vi är duktiga på olika saker. Jag syr och du gör dina underbara kort och boxar och sånt.
      Ha det gott och klia Idafian!

  3. edvina permalink
    januari 29, 2011 22:22

    Nu är jag här o läser igen!
    Oj vad roligt ni verkar ha på era träffar. Synd man bor så långt ifrån.

    • januari 29, 2011 22:51

      Det är så roligt att du tittar in emellanåt Edvina! Finns det inte några som broderar och syr i din närhet så ni kan träffas ibland? Fråga där du köpte symaskinen… kanske? Det är väldigt trevligt att möta likasinnade!!
      Ha det gott

Kommentera

